Fenoomenaal ontwikkelt social mediaplan voor STIEBEL ELTRON

STIEBEL ELTRON Nederland is een dochtermaatschappij van het Duitse STIEBEL ELTRON GmbH concern. De onderneming is actief in de sectoren warm water, lokaalverwarming, airco en hernieuwbare energie. Al sinds 1924 ontwikkelt en produceert dit indrukwekkende bedrijf verwarmingsapparatuur, warmtepompen en warm tapwatersystemen. STIEBEL ELTRON is één van de meest toonaangevende merken op het gebied van huis- en systeemtechniek voor verwarming, koeling en ventilatie.

Bij een bezoek aan het Duitse moederbedrijf in Holzminden werd snel duidelijk dat dit bedrijf bouwt aan een groene toekomst met comfortabele en natuurlijke warmte. Het speerpunt is overduidelijk: gebruikmaken van hernieuwbare energie. Het Passief Huis concept, wat zorgt voor een extreem energiezuinige en duurzame bouw, is daar een goed voorbeeld van.

Social mediaplan
Fenoomenaal is sinds 2011 de vaste marketingpartner en kreeg het verzoek om een social mediaplan op te stellen voor STIEBEL ELTRON. Uitgangspunt was de beantwoording van de vraag of en hoe diverse nieuwe vormen van social media effectief kunnen worden ingezet voor de profilering van STIEBEL ELTRON, uitgaande van specifiek gedefinieerde doelgroepen. Effectief wil zeggen dat ze sterk moeten bijdragen aan de gestelde doelstellingen.

Onderzoek
Een stevig onderzoek volgde. Diverse bronnen bleken erg behulpzaam en meer dan waardevol, waaronder Stichting Passief Bouwen en SenterNovem. Wat volgde was een onderzoek naar doelgroepen, het bereik van social media naar doelgroep en leeftijdsklasse, fasering in de ontwikkeling van communicatie, de invloed van social media op communicatie en vindbaarheid in zoekmachines, de belangrijkste vormen van social media, etc. Maar ook: waar staat STIEBEL ELTRON in dit verhaal? Wat doet de concurrentie? Welke valkuilen zijn er? Wat zijn de do’s en don’ts?

De uitkomsten waren verrassend en gaven voldoende aanleiding om meteen een aantal vervolgprojecten op te starten.